search_icon_irandoc
...
َ

دکتر بیگ زاده: مجازات سارقان علمی باید اجرا شود

 

دکتر صفر بیگ‌زاده، عضو هیئت علمی ایرانداک در نشست «بررسی سرقت علمی از منظر حقوقی» گفت: ملموس بودن مجازات بر کاهش وقوع جرم موثر است.

 

به گزارش «روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» نشست «بررسی سرقت علمی از منظر حقوقی» دوشنبه، 22‌ آذر‌ماه با حضور دکتر صفر بیگ‌زاده، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و داود موسایی، مدیر انتشارات «فرهنگ معاصر» و دکتر محمدحسین ساکت، وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیات مدیره مرکز پژوهش‌های میراث مکتوب در تالار سخن پژوهشگاه علم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک) برگزار شد.

دکتر بیگ زاده در ابتدا به مقررات سرقت یافته علمی در محیط‌های دانشگاهی اشاره کرده و گفت: بخشی از قوانین مربوط به دانشجو و بخشی مربوط به استادان است.

وی گفت: ما باید به علت گسترش سرقت علمی با وجود قوانین پی ببریم؛ اگر مجازات اجرا شود و برای افراد قابل لمس و دیدن باشد تا حدی از وقوع جرم می‌کاهد.

بیگ‌زاده افزود: یکی از دلایلی که سرقت علمی را افزایش داده این است که رسیدگی به دعاوی برای شاکی هزینه بر است و رغبتی برای پیگیری در افراد ایجاد نمی کند.

وی تاکید کرد: استادان راهنما وظیفه بررسی اصالت محتوا را بر عهده دارند و اگر این وظیفه به خوبی انجام نشود استاد نیز در این سرقت دخیل است.

در ادامه دکتر ساکت، عضو هیات مدیره مرکز پژوهش‌های میراث مکتوب با اشاره به پیشینه سرقت علمی ادامه داد: مساله سرقت علمی سابقه بسیار کهن در ادبیات کشورمان دارد. با توجه به پیشرفت‌های حوزه فناوری نیز سرقت علمی افزایش پیدا کرده و محسوس‌تر شده است. باید از 10 پیش واکنش نسبت به سرقت علمی شکل می‌گرفت؛ به نظر می‌رسد که جریمه نقدی در محو این پدیده موثر نیست بنابراین پیشنهاد می‌شود محرومیت از تحصیل به‌عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده در نظر گرفته شود.

وی با ابراز بی‌تمایلی نسبت به افزایش شدت مجازات اظهار کرد: برخی از استادان در جریان سرقت علمی نقش دارند، به‌عنوان مثال تلاش پژوهشی دانشجو را به نام خود ثبت می‌کنند و دانشجو می‌آموزد که در آینده نیز این کار را ادامه دهد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که کیفیت تحصیل به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده که مباحثی مانند سرقت علمی در این بین گُم شده است.

عضو هیات مدیره مرکز پژوهش‌های میراث مکتوب با تاکید بر لزوم تدوین واحد درسی اخلاق حرفه‌ای اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای باید در قالب واحد درسی برای دانشگاه‌ها و حتی مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه تدوین شود. باید همانند دنیا به مقوله اخلاق حرفه‌ای توجه داشته باشیم.

در پایان موسایی، مدیر انتشارات «فرهنگ معاصر» ادامه داد: 35 سال است که به‌عنوان ناشر کتاب‌های مرجع فعالیت می‌کنم و سابقه 50 ساله در این فضا دارم. معتقدم که  نشر با آسیب‌های جدی دچار شده است. ناشران امروز با دو دنیای مجازی و مُجازی مواجه هستند؛ به‌عبارت دیگر افرادی خود را مُجاز به انتشار آثار ناشران در فضای مجازی می‌دانند.

 

 

تاریخ درج خبر : 95/09/23